Skydive Hoogeveen, in eerste instantie bekend als Paracentrum Eelde-Hoogeveen (PCEH) is de fusievereniging die is ontstaan uit de Noord Nederlandse Parachutisten Club (NNPC) en Paracentrum Hoogeveen (PH). Na een aantal jaren van samenwerking is begin 2001 in beide verenigingen het definitieve fusiebesluit genomen. Met ingang van 2 augustus 2001 is dit ook juridisch een feit geworden.
Kent Paracentrum Eelde-Hoogeveen nog nauwelijks geschiedenis: haar beide voorgangers zijn daarentegen al vanaf 1970 actief in het parachutespringen.
NNPC is vanaf de oprichting gevestigd geweest op de Luchthaven Eelde. De eerste jaren vrij onopvallend maar vanaf het moment dat men een eigen clubhuis op de luchthaven kon plaatsen ging het steeds beter. In 1990 werd een eigen vliegtuig aangeschaft waardoor de mogelijkheden om regelmatig te springen werden vergroot. Enkele hoogtepunten uit het bestaan van NNPC zijn de organisatie van een tweetal nationale kampioenschappen, het vakantiekamp op Ameland dat al meer dan 25 keer is georganiseerd, de eerste club in Nederland die met square parachutes voor leerlingen ging springen, enz.
Paracentrum Hoogeveen, in 1970 opgericht als Para Centrum Noord, heeft na enkele omzwervingen steeds vliegveld Hoogeveen als thuisbasis gehad. Ook bij deze vereniging waren de eerste jaren moeizaam maar toen in 1976 het eerste eigen vliegtuig werd aangeschaft kwam de groei echt op gang. Enkele wapenfeiten uit het bestaan zijn de Hoogeveen Pink Boogies, de organisatie van enkele Nederlandse kampioenschappen en diverse andere nationale en internationale wedstrijden, de jaarlijkse wedstrijd om de Tomscat Trophy, de demo Deurningen die vanaf 1978 vele jaren is versprongen en is uitgegroeid tot de grootste demo in Nederland, enz.
Na het samengaan van NNPC en PH in Paracentrum Eelde-Hoogeveen is een sterke paraclub ontstaan die alle faciliteiten heeft om de komende jaren uit te groeien tot één van de grootste springclubs van ons land. PCEH beschikt thans over een eigen 18-persoons turbine vliegtuig, nieuw modern leerlingmateriaal, diverse tandemsets en een clubgebouw met vouwruimte op een unieke locatie.
Paracentrum Eelde-Hoogeveen is aangesloten bij de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL) afdeling parachutespringen. Alle onze (hulp)instructeurs zijn KNVvL-bevoegd.
Dropzone Hoogeveen
De dropzone op vliegveld Hoogeveen heeft alles wat de gevorderde springer en tandempassagiers willen. Op deze prachtige dropzone beschikken wij over een clubhuis waar wij direct voor de deur kunnen landen. Hier worden ook onze tandemsprongen gemaakt. Het veld is geschikt voor ervaren springers (min. 100 sprongen) en teams. Het veld is 75m x 75m en ligt te midden van industrieterrein/vliegveld Hoogeveen. Dé plek in Nederland waar het landen voor de deur echt letterlijk genomen kan worden!
Dropzone Echten
Dropzone Echten is ons leerlingenveld. Het veld is 400m x 400m en heeft veel uitwijkmogelijkheden. U kunt dit veld vinden op de hoek van de Domeinweg en de Fluitenbergseweg in Fluitenberg. De parabus komt iedereen ophalen en brengt ze naar Hoogeveen.
Het vliegtuig: PH-JMP
Skydive Hoogeveen heeft sinds seizoen 2017 een turbine vliegtuig van het type Cessna 208B met de registratie PH-JMP.
De PH-JMP is een Grand Caravan, gebouwd in 1997 en direct af-fabriek in gebruik genomen om parachutisten te droppen. De para’s en piloten noemen dit vliegtuig de JuMP.
Dit type vliegtuig is het grootste éénmotorige vliegtuig wat zoveel skydivers mee kan nemen, maximaal 18 maar liefst.
In 2012 kreeg de JuMP een nieuwe, sterkere turbinemotor en werd omgedoopt tot Supervan 900. Het is daarmee een van de snelste en efficiëntste parachutistenvliegtuigen van Nederland geworden.